Ovatko handsfree-laitteet edelleen ajohäiriö?

Ovatko handsfree-laitteet edelleen ajohäiriö?

Muut handsfree-vempaimet

Muuntyyppiset handsfree-laitteet suorittavat erityistehtäviä, jotta kuljettajat voivat keskittyä ajamiseen. Esimerkkejä ovat:

  • Bluetooth-kuulokkeet. Tämä korvaan kiinnitettävä laite yhdistyy helposti puhelimen Bluetoothiin ja parantaa saapuvan ja lähtevän äänen laatua.
  • Aurinkovisiirin Bluetooth-kaiutinklipsi. Tämä pieni kaiutin kiinnitetään kuljettajan puoleiseen aurinkovisiiriin, ja sillä voi soittaa puheluita ajon aikana. Kun kytket sen puhelimeen, sisäänrakennettu liiketunnistin kytkee kaiuttimen automaattisesti päälle.
  • Yleismaailmallinen langaton FM-lähetin handsfree-toiminnolla. Tämä kätevä vekotin käyttää FM-lähetystekniikkaa äänipuheluiden tai musiikin lähettämiseen mobiililaitteestasi autostereoihin.
  • Ohjauspyörän Bluetooth Hands-Free autosarja. Tämä sarja kiinnitetään ohjauspyörään tai kojelautaan, ja sen avulla kuljettaja voi vastata puheluun, lopettaa sen tai hylätä sen. Sen avulla kuljettajat voivat myös soittaa matkapuhelinmusiikkia koskematta puhelimeen.

Hands-Free ei ole ratkaisu

Ovatko handsfree-laitteet turvallisia? Vai aiheuttavatko ne edelleen häiriötekijöitä kuljettajille?

Virginia Techin tutkimuksen mukaan handsfree-elektroniikkalaitteita käyttävät kuljettajat joutuvat kolariin harvemmin kuin käsikäyttöisiä laitteita käyttävät kuljettajat. Heidän tutkijansa totesivat, että ”ensisijaisesti kognitiivisella sivutehtävällä, joka liittyy handsfree-laitteella puhumiseen, ei näytä olevan haitallisia vaikutuksia”.

Monet liikenne- ja turvallisuusviranomaiset ovat eri mieltä. He väittävät, että turvallinen ajaminen edellyttää kolmea asiaa: silmät on pidettävä tiessä, kädet ratissa ja mieli ajamisessa. Useimpien handsfree-laitteiden ongelma on, että ne eivät kata kaikkia kolmea. Useimmissa laitteissa kuljettaja joutuu jossain vaiheessa tekemään jonkin toiminnon, kuten painamaan nappia tai katsomaan näyttöä, jolloin hän joutuu rikkomaan jotakin näistä turvallisen ajamisen periaatteista.

Lisäksi jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että tekstiviestillä ajaminen on yhtä vaarallista kuin tekstiviestin kirjoittaminen ja ajaminen. Viestiä puhuessa mieli ei voi keskittyä ajamiseen niin paljon kuin pitäisi. Tämän seurauksena kuljettajan kyky ja arvostelukyky voivat heikentyä. Siksi puheella tekstiviesteihin perustuva tekniikka ei ratkaise häiriötekijöitä. Itse asiassa multitasking on myytti. Kansallisen turvallisuusneuvoston mukaan kuljettajat, jotka käyvät keskustelua matkapuhelimella, voivat jättää huomiotta jopa 50 prosenttia siitä, mitä ympärillä tapahtuu, kun he katsovat ulos tuulilasista. Vielä paljastavampaa on se, että liikkuvia asioita käsittelevän aivojen alueen aktiivisuus vähenee jopa kolmanneksella, kun puhutaan tai kuunnellaan puhelinta ajon aikana. Todellinen piilevä vaara on kognitiivinen häiriötekijä.

Ajaminen on monimutkaista toimintaa, joka vaatii täyden huomiomme. Yksikään tekstiviesti tai sähköposti – olipa kyseessä sitten lähettäminen tai vastaanottaminen – ei ole oman tai muiden hengen arvoinen. Tee itsellesi ja muille tiellä liikkuville kuljettajille palvelus laittamalla matkapuhelimen häiriötekijät pois, kunnes olet perillä.

Resurssit: – Kertokaa, että teillä on paljon tietoa, ja että teillä on paljon tietoa:

https://www.nsc.org/road-safety/tools-resources/infographics/hands-free-is-not-risk-free

https://www.cdc.gov/motorvehiclesafety/distracted_driving/index.html

Kirjoittajasta