Autotekniikan innovaatiot tulossa lähitulevaisuudessa

Autotekniikan innovaatiot tulossa lähitulevaisuudessa

Autossa käytettävä puheentunnistus ja mobiililaitteiden integrointi

Älypuhelimet ovat olennainen osa jokapäiväistä elämäämme, mutta ne aiheuttavat suuria uhkia, kun niitä käytetään ratin takana. Autonvalmistajat kaikkialla maailmassa etsivät aktiivisesti keinoja tehdä älypuhelimen käytöstä turvallista.

Applen CarPlayn tai AndroidAuton kaltaiset sovellukset ovatkin tulleet vakavasti harkittaviksi monille autonostajille. Tällä hetkellä noin 50 prosenttia uusista autoista myydään jonkinlaisella älypuhelimen peilausjärjestelmällä varustettuna.

Seuraavat vuodet tuovat todennäköisesti mukanaan paremman puheentunnistuksen (jonka tarkoituksena on vähentää kuljettajien näyttöön katsomiseen käyttämää aikaa) sekä 100-prosenttisen integroinnin älypuhelinten peilausominaisuuksiin.

Itsestään ajava teknologia ja kuljettajan avustaminen

Tällä hetkellä uusimmissa luksusajoneuvoissa on kuljettajan avustustoiminnot. Näitä ovat muun muassa kaista-avustin, kuolleen kulman avustin, itsepysäköinti, hätäjarrutus ja paljon muuta. Tällaiset ominaisuudet tekevät ajamisesta turvallisempaa, ja ne tulevat varmasti yleistymään yhä useammassa autossa seuraavan vuosikymmenen aikana.

Todellinen läpimurto on kuitenkin itseohjautuvassa teknologiassa. Teslan kaltaiset yritykset ovat kehittäneet täysin skaalautuvia autonomisia ajojärjestelmiä, jotka voivat teoriassa viedä sinut pisteestä A pisteeseen B ilman, että rattiin tarvitsee koskea.

On kuitenkin vielä useita haasteita, jotka on ratkaistava sen lisäksi, että tekoälyllä toimivien itseohjautuvien järjestelmien suorituskykyä parannetaan edelleen. Näitä ovat muun muassa lainsäädännöllinen hyväksyntä ja parempi infrastruktuuri, sillä itseohjautuvat järjestelmät ovat riippuvaisia sellaisista tekijöistä kuin kaistamerkinnät, liikennemerkkien näkyvyys ja muiden kuljettajien käyttäytyminen.

Asiantuntijat ovat luokitelleet autonomisen ajamisen viiteen tasoon. Taso 1 sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen, jotka ovat jo melko yleisiä useimmissa kalliimmissa autoissa.

Tällä hetkellä Teslan Model S/X/3:n kaltaiset ajoneuvot luokitellaan tasolle 2. Täysin autonominen ajaminen ilman rajoituksia (ja jopa ilman ohjauspyörää) on ainakin vuosikymmenen päässä, vaikka toimivia prototyyppejä on jo olemassa.

Johtopäätös

Kaiken tähän mennessä esitetyn perusteella, jos aiot ostaa auton lähitulevaisuudessa ja etsit parhaita teknisiä innovaatioita, sinulla on jo nyt useita malleja, joista valita.

Odottamalla vielä viisi vuotta saat samat, mutta parannetut ominaisuudet, kun taas jos päätät odottaa hieman pidempään, saat todennäköisesti käyttöösi autonomisen ajamisen, tekoälyn integroinnin ja lukuisia kuljettajan, matkustajien ja jalankulkijoiden turvaominaisuuksia.

Tietoja kirjoittajasta